Thursday, September 20, 2012

Resepi #7 : Baguette & Loaf bread

Assalamualaikum wbt...
Hihi macam lama tak update blog walaupun bukan ada regular reader...hihi.. Last week both of us a bit bz.. Ada urusan client firm yang membuatkan hb kena outstation.. So again im a part of luggage lah...hihi..

Kali ni hb ada urusan pusaka client di Pej. Tanah Ipoh dan Mahkamah Tinggi Ipoh.. So since my birthday was just around the corner, kami arrange a honeymoon vacation lah sekali.. Haha as a present for my birthday.. Tapi mak arrange sendiri ok...hihi

Memandangkan trip tu makan masa 4 hari 3 malam, maka kena la singgah tido di mana2.. Malam pertami kami tido di Hotel Flemington di Taman Tasik Taiping. Kami recommend hotel ni kepada sesiapa yg dtg jalan2 kt Taiping.. The room n the breakfast were worth paying.. Cuma yg kurang selesa bila ternmpak stok beer kt parking lot.. Tapi jangan risau, ada Raintree Cafe untuk halal food.

Malam kedua kami tido di Bukit Merah Laketown Resort, bilik kami di bahagian Laketown Hotel. Memandangkan kami (saya) lambat booking online, maka kami terpaksa ambik bilik deluxe yang boleh muat 4-5 org walaupun kami hanya berdua.. Bilik ok, tapi tang makan pula sedikit hmmmmm... Le Lac Cafe di BMLR ni a bit punctual dgn waktu buffet.. Tapi kalau anda datang siang2, ada hawker street untuk anda cari makanan lain2 selain dari cafe tu.. Kalau yang ada anak2, BMLR ni fun untuk waterparknya.. Tapi kena byr tiket lain la kly nk masuk main2 kat situ.. Guest yg stay kat situ ada potongan 10% untuk tiket.

Malam ketiga, ni dah otw balik Selangor. Tapi sbb letih kami singgah tido di Zamita Resort. Resort ni sederhana ja, RM50 semalam tapi biliknya sangat selesa..

Oh berbalik pada resepi gambar di atas, sebenar roti ni roti plain je.. Roti biasa je.. Cuma kadang2 saya suka bentukkan jadi baguette untuk lebih handy bila mkn.. Tak payah potong pisau bagai...hihi

Resepi roti

500g tepung
11g yis ( satu paket)
1+1 cawan air - satu cawan guna untuk bancuh yis
1/2 cawan susu sejat
3tbs brown sugar
11/2 tsp garam

bancuh yis dgn air suam. Letak 1/2 tbs gula sbg mknn yis. Biar sampai berbuih.
Dlm mangkuk besar masukkan tepung, garam dan gula.
Buat telaga tengah tepung dan masukkan bacuhan yis.
Masukkan susu dan uli.
Teruskan uli sambil masuk air sikit2.
Uli sampai permukaan adunan licin dan elastik. Tanda dah selesai tu bila adunan xlekat kat tgn.
Biar adunan kembang sekali ganda. Bila dah kmbang tumbuk adunan untuk sebarkan gasnya.ketatkan doh dan rehatkan sekali lg.
Dah kmbang, sebarkan gasnya lg dan bahagi2 ikut saiz dikehendaki.
Bentukkan, rehatkan kejap dan bkr.
Suhu 165° api atas bwh 25min untuk bentuk baguete, 45min untuk roti loaf.

Saya guna mixer 5liter volume, jadi mixer saya boleh mix adunan 1kg roti.. Jadi untuk roti ni saya just dump everything dalam bowl dan biarkan mixer bekerja... Haha dasar mls kan..

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment